1.1 In deze Voorwaarden wordt verstaan onder:
Aanbod
Een i) door Koper en/of ii) door Gebruiker (na het maken van een afspraak met behulp van een via een Account verstuurde een Link) namens Koper tot Brilmij en/of een Opticien gerichte uitnodiging tot het aangaan van een Overeenkomst met Koper.
Aanvaard(ing)
Acceptatie door Brilmij en/of een Opticien van een Aanbod, waarbij geldt dat Aanvaarding door Brilmij uitsluitend Schriftelijk kan plaatsvinden.
Account
Een aan Koper en door deze Koper overeengekomen ‘bril van de baas’-Overeenkomst gekoppeld account dat door Koper kan worden gebruikt om Links te sturen aan Gebruikers.
Artikel
Een artikel in de Voorwaarden.
Budget
Het (maximale) bedrag dat een Opticien op grond van een ‘bril van de baas’-Overeenkomst aan de Koper dient te factureren.
Brilmij
Brilmij Groep B.V. (t.h.o.d.n. Pearle Opticiens) een besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid, statutair gevestigd te Amersfoort en kantoorhoudende te Soesterberg aan de Amersfoortsestraat 84a in Nederland en aldaar ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 31047357.
Gebruiker
Een ieder die gebruik maakt van een Link.
Koper
De wederpartij van Brilmij/een Opticien.
Link
Een op grond van een ‘bril van de baas’-Overeenkomst door Brilmij aan Koper verstrekte hyperlink voorzien van een unieke code die is gekoppeld aan het Account van de Koper.
Opticien
Aan Brilmij gelieerde (rechts)personen en (rechts)personen waarmee zij een samenwerkingsverband heeft die, onder de naam Pearle Opticiens, diverse opticienzaken exploiteren in Nederland.
Overeenkomst
Elke na Aanbod en Aanvaarding gesloten overeenkomst tussen Brilmij/Opticien en Koper, waaronder de ‘bril van de baas’-Overeenkomst.
Partijen
Brilmij/Opticien en Koper gezamenlijk.
Schriftelijk
Met schriftelijk wordt in deze Voorwaarden tevens bedoeld per e-mail, waarbij schriftelijke berichten aan Brilmij dienen te worden gericht aan het volgende e-mailadres: info@brilvandebaas.nl.
Voorwaarden
Deze algemene voorwaarden.
1.2. Waar in deze Voorwaarden wordt verwezen naar het enkelvoud kan ook worden gelezen het meervoud en waar wordt verwezen ‘hij’ of ‘zijn’ kan ook ‘zij’ of ‘haar’ worden gelezen en vice versa.
1.3. Het gebruik van kopjes dient uitsluitend om de leesbaarheid te vergroten en is niet van invloed op de betekenis of de uitleg van de bepalingen in de Voorwaarden.
2.1. Deze Voorwaarden zijn van toepassing op iedere totstandkoming (o.a. onderhandelingen en aanbiedingen), uitvoering en beëindiging van Overeenkomsten en overige rechtsbetrekkingen die verband houden met de Overeenkomst.
2.2. Bepalingen uit de Voorwaarden die noodzakelijk zijn voor de afwikkeling van de relatie en bepalingen die de strekking hebben om na de beëindiging van de Overeenkomst gelding te behouden blijven na het eindigen onverminderd van kracht.
2.3. Wanneer (een onderdeel van) de Voorwaarden om welke reden dan ook nietig mocht blijken te zijn of vernietigd zou worden, blijven alle andere onderdelen volledig van kracht. Partijen treden in dat geval in overleg met als doel hier een vervangende bepaling voor op te stellen. Daarbij geldt als uitgangspunt dat het doel en de strekking van het niet langer geldige onderdeel zo veel mogelijk wordt meegenomen.
2.4. Brilmij is te allen tijde bevoegd wijzigingen dan wel aanvullingen in de Voorwaarden aan te brengen. De gewijzigde Voorwaarden zullen verder van toepassing zijn, tenzij tegen een eventuele wijziging binnen dertig (30) dagen na dagtekening van de bekendmaking van de wijziging aan Koper Schriftelijk bezwaar wordt gemaakt.
3.1. Overeenkomsten met Brilmij komen tot stand door Schriftelijke Aanvaarding door Brilmij.
3.2. Overeenkomsten tussen Koper en een Opticien komen uitsluitend tot stand op vertoon van een (werkende en geldige) Link door een Gebruiker, indien deze Link is verstuurd vanaf een (werkend en geldig) account.
3.3. Alle opgaven door Brilmij/Opticien van maten, gewichten, samenstellingen en/of andere aanduidingen van producten/diensten zijn met zorg gedaan, maar Brilmij/Opticien kan er evenwel niet voor instaan dat zich ter zake geen afwijkingen zullen voordoen. Getoonde of verstrekte monsters zijn slechts aanduidingen van de betreffende producten. Wanneer Koper aantoont dat de afgeleverde producten overigens zodanig afwijken van de opgaven van Brilmij/Opticien of van de monsters dat Koper niet meer in redelijkheid tot afname daarvan verplicht kan worden, heeft Koper het recht om de Overeenkomst te ontbinden, echter slechts voor het deel waarvoor de ontbinding in redelijkheid noodzakelijk is, en niet dan nadat Koper Brilmij/Opticien in gebreke heeft gesteld, bevattende een redelijke nakomingstermijn.
3.4. Brilmij/Opticien heeft het recht voorwaarden te verbinden aan het uitvoeren van een Overeenkomst, bijvoorbeeld het vragen van een aanbetaling c.q. vooruitbetaling of andere zekerheidsstelling, en kan zonder opgave van redenen een Aanbod weigeren.
3.5. Wijzigingen van en aanvullingen op enige bepaling in een Overeenkomst kunnen slechts Schriftelijk worden overeengekomen. Wanneer een wijziging en/of aanvulling wordt overeengekomen, geldt deze wijziging of aanvulling slechts voor de betreffende Overeenkomst.
4.1. Alle prijzen zijn, tenzij nadrukkelijk anders is vermeld, uitgedrukt in Euro en inclusief omzetbelasting of BTW. Brilmij/Opticien is gerechtigd om jaarlijks haar Budget voor een bril te indexeren. Koper wordt dertig (30) kalenderdagen van tevoren op de hoogte gesteld van deze voorgenomen indexatie.
4.2. De Koper ontvangt van de Opticien een factuur ter hoogte van maximaal het Budget. De factuur vermeldt uitsluitend een specificatie van de aan de Gebruiker geleverde zaken/diensten en geen persoonsgegevens van de betreffende Gebruiker.
4.3. Betaling van de factuurbedragen dient te geschieden binnen dertig (30) kalenderdagen na factuurdatum door overmaking van het verschuldigde op de bankrekening van de Opticien.
4.4. In geval van te late betaling heeft de Opticien het recht: (i) na een ingebrekestelling of mededeling de wettelijke handelsrente in rekening te brengen over het volledig verschuldigde bedrag vanaf de datum waarop betaling had moeten plaatsvinden tot de datum waarop het verschuldigde bedrag door de Opticien is ontvangen; en (ii) na ingebrekestelling de vordering ter incasso over te dragen aan een derde. Koper zal alle kosten vergoeden die Brilmij, Opticien en deze derde moeten maken om het verschuldigde te incasseren, met inbegrip van, onder meer, kosten van juridische bijstand, proceskosten en buitengerechtelijke kosten, deze laatste kosten meteen minimum van € 175,- inclusief BTW, of, indien dit hoger is, een minimum van15% van de uitstaande som.
4.5. Iedere betaling door Koper strekt allereerst tot voldoening van de verschuldigde rente en vervolgens tot voldoening van de op de invordering vallende kosten. Pas na voldoening van deze bedragen strekt enige betaling door Koper in mindering op de in hoofdsom openstaande vordering(en), waarbij geldt dat betalingen allereerst strekken ter voldoening van de vorderingen ten aanzien waarvan geen eigendomsvoorbehoud geldt als bedoeld in Artikel 6.
4.6.Eventuele bezwaren tegen facturen, specificaties, omschrijvingen en prijzen moeten binnen veertien (14) kalenderdagen na factuurdatum Schriftelijk en gemotiveerd ter kennis van Opticien worden gebracht, bij gebreke waarvan Koper wordt geacht met de gehele factuur te hebben ingestemd.
4.7. Koper heeft – tenzij in geval van bezwaar tegen foutieve facturatie - geen bevoegdheid tot opschorting dan wel inhouding of verrekening, uit welken hoofde dan ook.
5.1. Levertijden zijn indicatief. Overschrijding van de (leverings)termijnen, door welke oorzaak dan ook, geeft Koper nimmer recht op schadevergoeding of niet-nakoming van enige op Koper rustende verplichting uit de desbetreffende Overeenkomst. Koper heeft in dat geval evenmin recht op ontbinding of opzegging van de Overeenkomst, tenzij de overschrijding van de termijn zodanig is dat van Koper redelijkerwijs niet kan worden verlangd dat Koper (het desbetreffende gedeelte van) de Overeenkomst in stand laat. Koper is alsdan gerechtigd, na ingebrekestelling bevattende een redelijke nadere nakomingstermijn, de Overeenkomst te ontbinden of op te zeggen, echter slechts voor zover dat strikt noodzakelijk is.
5.2. (Af)levering van de producten/diensten geschiedt tijdens openingstijden in een opticienzaak van een Opticien. Koper is verplicht de producten/diensten (door Gebruiker) in ontvangst te (doen) nemen binnen twee (2) weken nadat deze door de Opticien ter beschikking zijn gesteld. Indien (de Gebruiker namens) Koper niet of niet-tijdig afneemt, zal Koper zonder ingebrekestelling in verzuim zijn. De Opticien is alsdan gerechtigd de te leveren producten voor rekening en risico van Koper op te slaan of deze aan een derde te verkopen. Koper blijft de koopprijs (maximaal het Budget), vermeerderd met rente en kosten, bij wege van schadevergoeding verschuldigd, echter in voorkomend geval verminderd met de netto opbrengst van de verkoop aan die derde.
5.3. Brilmij/Opticien is gerechtigd producten/diensten in gedeelten te leveren en te factureren.
5.4. Het risico (onder meer van verlies, diefstal of beschadiging) van de producten die voorwerp zijn van een Overeenkomst, gaat over op Koper of het moment dat deze (aan een Gebruiker) worden afgeleverd en daarmee in de macht van (een door) Koper (aangewezen derde) zijn gebracht.
6.1.De eigendom van de producten gaat, niettegenstaande de feitelijke aflevering, pas over op Koper nadat deze al hetgeen Koper krachtens de Overeenkomst ter zake van afgeleverd of af te leveren producten aan de Opticien verschuldigd is of zal worden, volledig heeft voldaan, daaronder mede begrepen de volledige koopsom, eventuele ingevolge deze Voorwaarden of de Overeenkomst verschuldigde toeslagen, rente, belastingen en kosten, ook indien de bedragen uitstijgen boven het Budget.
6.2. Koper is niet bevoegd de onder het eigendomsvoorbehoud geleverde producten aan derden in gebruik af te geven, te verpanden noch op enige andere wijze te bezwaren. Koper is slechts gerechtigd de onder eigendomsvoorbehoud geleverde producten aan derden te verkopen of (af)te leveren voor zover dit in het kader van Kopers normale bedrijfsuitoefening noodzakelijk is.
6.3. Het voorgaande verbod geldt niet ten aanzien van gebruik door een Gebruiker, mits Koper de betreffende Gebruiker Schriftelijk over het eigendomsvoorbehoud heeft geïnformeerd en met de Gebruiker Schriftelijk is overeengekomen dat Gebruiker op eerste verzoek van Opticien medewerking zal verlenen aan de uitoefening van rechten verband houdende met het eigendomsvoorbehoud.
6.4. Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde producten dan wel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, is Koper verplicht Opticien zo snel als redelijkerwijs verwacht mag worden daarvan op de hoogte te stellen. Voorts zal Koper Opticien op diens eerste verzoek mededelen waar de producten, waarvan Opticien eigenaar is, zich bevinden.
7.1.De afgeleverde producten dienen aan de Overeenkomst te beantwoorden. Koper is gehouden het geleverde op het moment van (af)levering, doch in ieder geval binnen zeven (7) dagen na(af)levering tenminste (al dan niet door Gebruiker) te (doen) onderzoeken of de kwantiteit en het type product overeenstemt met hetgeen is overeengekomen.
7.2.Koper dient zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen twee (2) maanden na ontdekking te klagen over tekortkomingen. Klachten kunnen Schriftelijk worden gemeld aan Opticien. Indien Koper hier niet (tijdig) aan voldoet, vervalt enige aansprakelijkheid van Opticien terzake.
7.3. Bij het onderzoek van de producten dient zorgvuldig te worden omgegaan met de producten en de verpakking. Hij/zij zal het product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de kenmerken en de deugdelijkheid van het product vast te stellen.
7.4. De klacht dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten (indien mogelijk met foto’s/videomateriaal), alsmede het ordernummer, het afleverbewijs en het factuurnummer, voor zover afgegeven, zodat Opticien in staat is adequaat te reageren.
7.5. Een klacht wordt binnen veertien(14) dagen na ontvangst beantwoord. Als een klacht voorzienbaar een langere verwerkingstijd vraagt, wordt door Opticien binnen veertien (14) dagen na ontvangst van de klacht bevestigd waarbij een indicatie wordt gegeven wanneer de Koper een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
7.6. De betalingstermijn wordt niet opgeschort ten gevolge van een klacht.
7.7. Als het afgeleverde niet beantwoordt aan de Overeenkomst, dan kan Koper Opticien verzoeken:
- het ontbrekende af te leveren;
- tot herstel of vervanging van het afgeleverde over te gaan;
- in overleg te treden over een korting op de koopprijs.
De kosten hiervoor komen voor rekening van Opticien.
7.8. Uitzondering op Artikel 7.7 van de Voorwaarden bestaat als:
- de afwijking te gering is om vervanging te rechtvaardigen, dan wel;
- de producten na het tijdstip dat de Koper redelijkerwijs met vervanging had moeten rekeninghouden teniet of achteruit zijn gegaan doordat Koper/Gebruiker heeft verzuimd zorgvuldig voor het behoud ervan te zorgen;
- herstel of vervanging niet mogelijk is of van Opticien niet gevergd kan worden, onder meer indien de kosten daarvan niet in verhouding staan tot een ander recht dat Koper toekomt, gelet op de waarde van de zaak indien zij aan de Overeenkomst zou beantwoorden, de mate van afwijking aan het overeengekomene en de vraag of de uitoefening van een ander recht of andere vordering geen ernstige overlast voor de Koper veroorzaakt.
7.9. Het staat Koper niet vrij de producten te (doen) retourneren voordat Opticien daarmee Schriftelijk heeft ingestemd. De kosten van retourneren zijn voor Koper en de producten blijven voor het risico van Koper.
7.10. Gebreken ter zake van een afzonderlijk product, dat onderdeel uitmaakt van een uit meer producten bestaande leverantie, geeft Koper slechts het recht op ontbinding van de gehele Overeenkomst wanneer van Koper instandhouding van het resterende gedeelte van de Overeenkomst in redelijkheid niet kan worden verlangd.
8.1. Iedere aansprakelijkheid per gebeurtenis of serie van samenhangende gebeurtenissen van Brilmij/Opticien is beperkt tot het Budget dat in het desbetreffende geval onder de aansprakelijkheidsverzekering van Brilmij/Opticien wordt uitbetaald, eventueel te vermeerderen met het bedrag van eigen risico dat ingevolge de toepasselijke verzekeringsovereenkomst in het desbetreffende geval voor rekening van Brilmij/Opticien zou komen. Brilmij/ Opticien stuurt Koper op eerste Schriftelijke verzoek daartoe afschrift van de van toepassing zijnde polisvoorwaarden.
8.2. Brilmij/Opticien is nimmer aansprakelijk voor enige indirecte schade van Koper of derden (waaronder Gebruiker), waaronder mede begrepen gevolgschade, gederfde omzet en winst, gemiste besparingen, verminderde goodwill, schade door bedrijfsstagnatie, verlies van gegevens en immateriële schade, verband houdende met of voortvloeiende uit de Overeenkomst of het gebruik door Koper/Gebruiker van de producten.
8.3. Voorwaarde voor het ontstaan van enig recht op schadevergoeding is steeds dat Koper de schade zo spoedig mogelijk na het ontstaan daarvan Schriftelijk bij Brilmij/Opticien meldt. Iedere vordering tot schadevergoeding tegen Brilmij/ Opticien vervalt door het enkele verloop van zes (6) maanden na het ontstaan van de vordering, tenzij terzake voordien een rechtsvordering tegen Brilmij/Opticien aanhangig is gemaakt.
8.4. De aansprakelijkheidsbeperkingen blijven buiten toepassing voor zover de betreffende schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid van Brilmij/Opticien of diens werknemers.
8.5. Behoudens in geval van opzet of bewuste roekeloosheid van Brilmij/Opticien of diens werknemers, zal Koper Brilmij/Opticien vrijwaren voor alle aanspraken van derden, waaronder de Gebruiker, uit welke hoofde dan ook, ter zake van vergoeding van schade verband houdende met de producten c.q. voortvloeiende uit het gebruik van de producten.
9.1. Koper zal de onder eigendomsvoorbehoud geleverde producten steeds met de vereiste zorg behandelen en geen handelingen verrichten waardoor de kwaliteit of de veiligheid van de producten dan wel de reputatie van de merken van Brilmij/Opticien zouden kunnen worden aangetast.
9.2. Koper dient misbruik van de Link te voorkomen en er zelf op toe te zien dat de Link uitsluitend wordt gebruikt door personen waarvoor zij producten/diensten wenst aan te nemen, althans in gebruik wenst te geven en waarvan zij bereid is aan de betalingsverplichtingen te voldoen.
9.3. De Koper zal met de Gebruiker overeenkomen dat Gebruiker ook aan de in dit Artikel bedoelde zorgplicht voldoet.
10.1. In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Brilmij/Opticien in de nakoming van enige verplichting jegens de Koper niet aan Brilmij/Opticien kan worden toegerekend in geval van een van de wil van Brilmij/Opticien onafhankelijke omstandigheid, waardoor de (tijdige) nakoming van diens verplichtingen jegens de Koper geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor nakoming van haar verplichtingen in redelijkheid niet van Brilmij/Opticien kan worden verlangd. Tot die omstandigheden worden medegerekend tekortschieten door of gebreken in materialen van derden (zoals leveranciers), stroom-, internet- en telecommunicatiestoringen, ziekte van zowel eigen personeel als ingeschakelde derden, computerstoringen, stakingen, werkonderbrekingen, overheidsadviezen, maatregelen en richtlijnen (o.a. verbandhoudende met de volksgezondheid) en vervoersproblemen (files) en een niet werkende Link.
10.2. Brilmij/Opticien zal Koper zo spoedig mogelijk van een (mogelijke) overmachtstoestand op de hoogte stellen.
10.3. Indien zich een situatie als bedoeld in Artikel 10.1 zich voordoet als gevolg waarvan Brilmij/Opticien niet aan haar verplichtingen ten opzichte van de Koper kan voldoen, dan worden deze verplichtingen opgeschort zolang Brilmij/Opticien niet aan haar verplichtingen kan voldoen.
10.4. Indien de in de deze situatie zestig (60) kalenderdagen heeft geduurd, hebben beide Partijen het recht de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden. Brilmij/Opticien is in dat geval niet gehouden tot vergoeding van enige schade, ook niet als zij als gevolg van de overmachtstoestand enig voordeel geniet.
11.1. Partijen kunnen de ‘bril van de baas’-Overeenkomst – zonder ingebrekestelling of tussenkomst van een rechter – Schriftelijk opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van dertig (30) dagen.
11.2. Brilmij kan de ‘bril van de baas’- Overeenkomst per direct opzeggen als de Koper niet (tijdig) aan (betalings-) verplichtingen ten opzichte van Opticien voldoet.
11.3 In geval van (een aanvraag van):
- faillissement;
- surseance van betaling;
- liquidatie of beëindiging van de onderneming;
- de equivalenten daarvan naar buitenlands recht;
of indien bekend is dat één van deze situaties zich (waarschijnlijk) zal voordoen, is de Koper verplicht Brilmij/Opticien hierover te informeren. In dat geval zijn alle vorderingen van Brilmij/Opticien onmiddellijk en integraal opeisbaar en is Brilmij/Opticien gerechtigd:
- producten die zijn geleverd onder een eigendomsvoorbehoud terug te nemen;
- uitvoering van de betreffende Overeenkomst(en) op te schorten totdat betaling voldoende zeker is gesteld; en/of
- al haar eventuele verplichtingen ten opzichte van Koper op te schorten;
- de Overeenkomst – zonder ingebrekestelling of tussenkomst van een rechter – Schriftelijk met onmiddellijke ingang op te zeggen.
11.4. In geval van opzegging door Brilmij/Opticien op grond van voorgaande leden, is zij niet gehouden tot vergoeding van enige schade aan Koper.
11.5. Dit alles doet niet af aan de aan Brilmij/Opticien op basis van de wet of deze Overeenkomst toekomende rechten (waaronder het recht op ontbinding) en vergoeding van de schade.
12.1. Op alle Overeenkomsten waarop deze Voorwaarden van toepassing zijn verklaard en op de overeenkomsten daaruit voortvloeiend, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
12.2. Geschillen die voortvloeien uit dan wel samenhangen met onder deze Voorwaarden gesloten Overeenkomsten, dan wel overeenkomsten die daaruit voortvloeien, kunnen (ongeacht de juridische grondslag van de vordering)uitsluitend worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in Utrecht.